الثلاثاء، يوليو 18، 2006

How would you payback ?

English
it's a new poll i'm spreading all over the internet


if u read this paragraph then u must have seen it on other page or forum
it's about revenge methods !

u can google that title for other places of the poll

i'm writing this poll for a specific reason which will be announced in the end of this poll ;-)
How would you like to take revenge from people who hurt you before.
how would you do it?
the easy way or the hard way?
have u seen movies like 8mm or the punisher ?
not to mention kill bill, Man on Fire and other movies like it (Paparazzi, i adore it)
have u seen how those actors got wild, but u Sympathized with them
is it your right to harm them more than they did to you as long as u see it fair ?
should u just payback as much as what they did ?
or u would just fogive them ?

before u answer this say after me:
"i swaer to say the truth, the whole truth and nothing but the truth"
u r on the net, nobody knows you, so don't be shy of what u really would do.


عربي
الموضوع ده جه في دماغي الفترة ديه تحديدا لأسباب شخصية
ازاي تحب تنتقم من الناس الي أذتك قبل كده؟
ازاي هترتب انتقامك؟
هتختار الطريق السهلة و لا الطريقة الصعبة؟
أكيد اتفرجت على أفلام زى 8مم أو المُعاقِب
و أفلام زي قتل بيل و رجل على النار و بابارازّي
أكيد شفت ازاى الابطال انتقموا بفظاعة من الناس اللى أذتهم و مع ذلك اتعاطفت معاهم
هل من حقك انك تأذيهم بشكل أكبر من اللى عملوه فيك طالما انت شايف انك صح؟
و لا المفروض انك تعاقبهم على قد غلطهم فيك؟
و لا تسامحهم و خلاص؟

قبل أي رد أو تفكير عايزك تقول ورايا
"و الله العظيم أقول الحقّ"
خلى بالك انت ع النت، يعنى محدش عارفك. بلاش تكسف أو تبين نفسك مثالى
قول بصراااااااااااااااااااااااااااااااحة


"وكتبنا عليهم فيها ان النفس بالنفس والعين بالعين والانف بالانف والاذن بالاذن والسن بالسن والجروح قصاص فمن تصدق به فهو كفاره له ومن لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الظالمون"
القرأن الكريم - المائدة 45
"وان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به ولئن صبرتم لهو خير للصابرين"
القرأن الكريم - النحل 126
(العفو عند المقدرة)
"والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين"
القرأن الكريم - آل عمران 134
"فمن عفا وأصلح فأجره على الله"
القرأن الكريم - الشورى 40


Revenge is a dish best served cold
Pierre Choderlos de Laclos (1741-1803) in his book Les Liasons Dangereuses

Breach for breach, eye for eye, tooth for tooth: as he hath caused a blemish in a man, so shall it be done to him again. - Leviticus 24:20
Do not be overcome by evil, but overcome evil with good. - Romans 12:21
If we practice an eye for an eye and a tooth for a tooth, soon the whole world will be blind and toothless. - Mahatma Gandhi

web links:روابط
http://www.revengeunlimited.com/
http://www.getrevengeonyourex.com/

REvenge stories - قصص الانتقام
http://www.thepayback.com/revengestories.html

Moviz:أفلام
Payback, Man on Fire, Death Wish, The Crow, Star Trek II: The Wrath of Khan, Star Wars Episode III: Revenge of the Sith, The Punisher, Revenge, Kill Bill, Munich, Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy, and V for Vendetta - أمير الانتقام

Books:كتب
The Oresteia, Hamlet, The Merchant of Venice, Chushingura, Don Giovanni, La Forza del Destino, Moby-Dick, The Cask of Amontillado, Titus Andronicus, and The Count of Monte Cristo.

هناك 20 تعليقًا:

  1. الموضوع محتاج شوية تفكير الأول
    و ايه حكاية الاسباب الشخصية؟
    شكلك عايز تنتقم من حد و مستني رأينا
    ;-)

    ردحذف
  2. متقلقش من الموضوع أوي كده
    أنا بس عايز أعرف الناس بتفكر ازاى
    و عايزين شوية صراحة مع نفسنا قبل الصراحة مع غيرنا

    ردحذف
  3. "i swaer to say the truth, the whole truth and nothing but the truth"
    Revenge is a dish best served cold

    ردحذف
  4. نقتلهم و نمشي في جنازتهم

    ردحذف
  5. انا انتقامي بانه ننسي انه في انسان موجود بالاسم هذا ,, و نمسحه نهائيا من حياتي و مهما دار و رجع لا اسامحه و هذا طبعا انطبقه علي الغلاطات الكبيرة ,,, اما الاشياء الصغيرة فاسامح لانه كلنا خطائون

    ردحذف
  6. أنا بصورة عامة شخص مسالم و في معظم الأحيان نقفل الباب على الشخص وما عاد
    نشوفه يساوي حشرة قدامي و في العادة نخلي العقاب الإلهي هو اللي يجيه

    لكن لو جاء يوم وإنتقمت حتكون بالطريقة الصعبة لأني مؤمن بالمثل اللي يقول
    " الإنتقام طبق يجب أن يقدم باردا "

    ردحذف
  7. كلام جميل كلام معقول مقدرش اقول حاجة عنة
    جزاك الله كل الخير

    ردحذف
  8. رد الاعتبار افضل ممكن من الانتقام، برأى على حسب الموقف وطبيعته ياتي العقاب

    ردحذف
  9. الوالي محمد علي كان بيقول:
    "الانتقام زي طبق المهلبية، لازم تقدمه ساقع"
    ;-)

    ردحذف
  10. (Paparazzi, i adore it)
    i do too.

    i agree with "Only_me"
    You should cut their throats!

    ردحذف
  11. الانتقام هو اشباع للاحساس بالقهر
    إذن لابد منه عشان منبقاش معقدين

    http://63.210.199.180/design/SewMan/SMILEY2/SM-551.jpg.fpx?qlt=80&wid=150&cvt=jpeg

    ردحذف
  12. مشكور أخي على طرح الموضوع

    الإنتقام لا يزيد إلا تنامي الحقد و اشعال شرارة في حين أن مقابلة الفعل السيء بالفعل الطيب هو العقل

    "فمن عفا وأصلح فأجره على الله"
    القرأن الكريم - الشورى 40

    مع تحياتي
    خليلو - عاشق الخضراء

    ردحذف
  13. el mawdoa gamil we yemken byabar an hal el arb bs ana an nfsy peace khals law had daykny habos lh men fok le taht we amshy mesh haabro

    ردحذف
  14. كيف اعاقب الذي اذاني وانتقم منه ؟
    طبعا يوجد اختلاف مين الذي أذاني واين وماهي الاسباب وفي أي مجال ووووو
    نفرض صاحب العمل ظلمني واذاني ولم يعطيني حقي ولاينفع معه حوار
    اولا يوجد قانون هو الذي ياخذ حقي واذا لم ينفع سبه لله هو الذي ياخذ حقك يوم من الايام
    والمثال الثاني نفرض احد الاصدقاء اذا كان شئ بسيط أسامحه واذا كان شئ كبير لااتكلم معه ابدآ
    ولم يدخل داري وانا عايش
    اذا كان اخ واخت وام واب وزج وزوجه وابن او بنت التعامل مع هذه المجموعه يخلتف شويه عن البقيه

    ردحذف
  15. الحق عند ربنا مش بيروح

    ردحذف
  16. شكرا على الردود لكن معلهش أنا مستني شوية لحد ما أقول رأيي الشخصي
    مين عارف مين اللي بيقرا الكلام المكتوب هنا؟

    ردحذف
  17. أسقيه ماءً مذاباً فيه فلفل حار بعد أن أمنع عنه الماء والطعام لمدة يومين، ثم أتلذذ برؤيته وهو يتلوى على الأرض من المغص وفمه يحرقه من اللهيب، ثم أعطيه شاياً يغلي يشربه ليخفف به من لهيب الفلفل. أجرح ظهره جروحاً خفيفة لا تؤثر لكن أرش عليها بعض الملح وأربط يديه أمامه لأمنعه من حكّ ظهره
    ثم أقول له، البادي أظلم وأدير له ظهري ولا أريه وجهي بعد اليوم
    هي هي هي
    >:-D

    المعذرة، يبدو أن حمى الكتابة أصابتني اليوم. خسارة أنني لن أستطيع الاستفادة من هذا المشهد، فما أكتبه حالياً قصة للأطفال تدور أحداثها في مدرسة ابتدائية.

    ردحذف
  18. لم أقرأ تعبيرا عن الانتقام مثل ما كتبتي من قبل. أنت تلهميني فكرة لانتقامي يا ياسمين. ومبروك لكي على حمى الكتابة هذه فهي خير لك هناك ;-)

    ردحذف
  19. لعلا اروع مثل قدمه لنا المصطفى عليه الصلاة والسلام عندما فتح مكة وقال ماذا ترون انى فاعل بكم قالو اخا كريم وابن اخا كريم وهذا ما يقال عنه العفو عند المقدرة جعلتهم ازلاء له

    هذا يسمى انتقام ايضا ولكن باحترافيه
    انك تشوف الذل فى عين اللى جرحك وباديك ممكن تسمحه وايضا تهلكه....

    ردحذف

فضلا اترك تعليقك أو أكتب طلبك هنا، مع الحفاظ على أدب الحوار، واكتب اسمك من فضلك....